Iedereen kent de eenhoorn,
maar niemand heeft er ooit één echt gezien. Dit komt omdat eenhoorns enkel bestaan in een fantasie. Mensen met een spierziekte daarentegen, die bestaan echt. Samen met alle andere mensen met een zeldzame ziekte zijn ze erg talrijk. Zo hebben 500.000 Belgen een zeldzame ziekte.
Naar aanleiding van de internationale dag van de zeldzame ziektes 2021 op 28 februari, lanceert RaDiOrg de campagne “Not a Unicorn”. Want mensen met een zeldzame ziekte zijn géén eenhoorns. Ze bestaan écht. En jij kan helpen om hen zichtbaar te maken! Ontdek hier hoe.
#notaunicorn
Het campagnebeeld van RaDiOrg vertrekt van dat verschil: I am NOT a unicorn. 500.000 mensen met een zeldzame ziekte bestaan écht.
Maak deze campagne mee zichtbaar - STAP 1
Ga aan de slag met de eenhoorn-R van de affiche die je hier kan downloaden.
Knip de R uit. En verzin gerust iets leuks om ermee te doen. Deel je foto’s op jouw sociale media met de hashtag #notaunicorn - wat dan wel? Ontdek het vanaf 15 februari !
En stuur deze door naar karin.moons@spierziektenvlaanderen.be.
Zie hieronder enkele voorbeeldjes ;-).
STAP 2 - Toon het Facebook kader
Gebruik jij ook de Facebook kader? Je vindt hem met de hashtag #notaunicorn.
Geef verder geen uitleg, want de RaDiOrg campagne gaat officieel op 8 februari van start en wil de eerste week vooral nieuwsgierig maken. Pas vanaf 15 februari wordt écht duidelijk wat achter deze R-campagne met posters, foto’s, namen, gezichten, schimmen, toeters onder #notaunicorn… schuilgaat.
STAP 3 - Toon je R-poster
Volg onderstaand stappenplan en geef Spierziekten Vlaanderen en alle mensen met een zeldzame ziekte de aandacht die ze verdienen.
- Print dit papier af
- Knip de “R” uit op de aangegeven stippellijn
- Kleef de R op een karton/papier/pamflet/… samen met de naam van iemand met een zeldzame ziekte gevolgd door “is #notaunicorn”
- Neem een foto met jouw pamflet en deel ze op sociale media met de hashtag #notaunicorn
Deel je creatie met ons
Hou je ons op de hoogte? Wij verzamelen jullie R-werk om samen met RaDiOrg zicht- en ruchtbaarheid aan onze zeldzame ziekten te geven.
Zet jij je graag voor 200% in? Volg alle stappen van de R-campagne op de website van RaDiOrg.
Creatief succes gewenst en dankjewel voor je steun en hulp
Doe je graag iets analoog? Print jouw R-ontwerp/-naambord/-poster (met/zonder toeter)… en hang het voor je raam, bij de bakker en de buren! Na 15 februari zal de ernaast hangende RaDiOrg affiche de geheimzinnige R verklaren.
Aandacht voor zeldzame ziekten = Belangrijk
Samen met RaDiOrg zijn wij zijn ervan overtuigd dat aandacht voor zeldzame ziekten veel in beweging zet: betere zorg, meer onderzoek, aangepaste omkadering, begrip, steun. Met als ultieme doel een beter leven voor iedereen die getroffen wordt door een zeldzame ziekte.
Over de R-campagne
Stapsgewijs, tussen 1 en 28 februari zet RaDiOrg alle middelen in zodat mensen met een zeldzame ziekte gezien zullen worden. Die middelen zijn onder meer:
- Bekende Vlamingen
- TIKTOK
- Facebook, Instagram,
- klassieke media, artikels, interviews, …
- Een reeks campagnetools (posters, facebookkaders en -banners enz…)
WIJ, en alle mensen en verenigingen die een zeldzame ziekte vertegenwoordigen!

Over de R-campagne
#notaunicorn. 500.000 mensen met een zeldzame ziekte bestaan écht.

Belgische koepelorganisatie RaDiOrg over haar nieuwe awareness-actie: